sunnuntai 3. kesäkuuta 2012

Suosikkikuvia


Kuka ei ole vielä huomannut, että mulla on uusi kamera ja olen aika innostunut siitä? Harmikseni en ole kuitenkaan ehtinyt kuvata lainkaan niin paljon ja tavoitteellisesti kuin  kameran saadessani ajattelin, mutta se ei johdu vekottimesta vaan minun aikatauluistani. Ehkä tahti helpottuu kesän mittaan ja saan jopa aikaiseksi tutustua kameran opaskirjaan (Miksi manuaalit ovat nykyisin DVD:llä? Haluan painetun opaskirjan, jota voi pitää kuvatessa mukana ja johon voi tehdä muistiinpanoja.)


Tässä kuitenkin säännöllisten epäsäännöllisien kuvausharjoituksien satoa viimeisen n. kuukauden ajalta. Yhtä lukuun ottamatta kuvat ovat tässä blogissa aiemmin julkaisemattomia. En esim. ole vielä keksinyt, mihin aiheeseen ruostuneet köydet liittyisivät, mutta tämä yleisaihe on hyvä syy käyttää tuotakin kuvaa. Se on meidän mökkirannasta ja kiehtoo minua, kuten kaikki ruostunut.;)


Yksi kameran parhaista puolista on se, että siinä on muutama kuvasuhdevaihtoehto. Tokihan kuvia voi itse rajata myöhemmin kuvankäsittelyohjelmalla millaisiksi haluaa, mutta olen huomannut, että kuvasuhde 6:6 eli neliö on minusta ihana keksintö. On hauskaa, että saa valmiiksi neliön mallisia kuvia, ne ovat sympaattisia!






Luontokuvista (tai muistakaan) ei vielä yleensä tule ihan niin skarppeja kuin tahtoisin - tai joskus tulee liiankin skarppeja, joskus taas täysin epäselviä. Silti uusi kamera ikuistaa luonnon valoa ja herkkyyttä aidommin kuin vanha kamerani. 

Toisaalta suosikkejani ovat kuvat, joissa ei ole valoa ja värejä lähes ollenkaan,





Tänään taas sataa, tuulee ja myrkyää ja töitäkin pitäisi tehdä. Luulen, että minä ja kamera lähdemme silti jossain vaiheessa uhmaamaan luonnonvoimia. Tarkoitukseni on myös lähteä kuvaamaan kaupungille ja muuten ihmisten ilmoille. Olen siinä liian arka, tuntuu kiusalliselta pysähdellä kuvaamaan ihmisten seassa, vaikkei edes kuvaisi toisia ihmisiä.

3 kommenttia:

  1. Upeita otoksia. Ruste on ihan parhautta, tykkään siitä kans kovasti. Ja nuo mukavärittömät kuvat ovat henkeviä! Niillä on sielu;)
    -pirkko

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pirkko! Mustetta ruudulla -blogin S joskus kommentoi jotain ruostekuvaani, että ruosteessa kiehtoo vahvan ja hauraan yhdistelmä tms. Se oli hienosti oivallettu.
      Pitäisi harrastaa enemmän mustavalkoisia tai mukavärittömiä kuvia!

      Poista
    2. Hyvä määritelmä, ihan oon samaa mieltä!
      Täytyykin ottaa tuosta vinkkiä. Ihmettelen kovasti, miksi en ota mustavalkoisia kuvia vaikka niistä kovasti tykkään.

      Poista